Recept: Caramel Shortbread (gebak)

Bij veel dames is dit een welbekend recept: Caramel Shortbread, vaak afgekort tot CSB. Het werd overal genoemd en door iedereen gemaakt. De foto’s spraken voor zich: het zag er heerlijk uit. Dat moest ik ook maar eens proberen!

Ik had alle ingrediënten in huis gehaald en ben aan de slag gegaan. Als je bij ons iets lekkers bakt, dan wordt er van je verwacht dat je het rondbrengt in de familie (die niet groot is hoor!). Dus ik ging op weg met mijn CSB en ik heb zo’n positieve reacties gehad! Ze vonden het heerlijk. Mijn neef dacht zelfs dat het iets nieuws van de warme bakker was, maar nee.. zijn nichtje had het gewoon gemaakt haha!

Je vindt het recept op allerlei sites, maar daar wordt de laag caramel erg dik. Ik heb het recept dan ook wat aangepast en zal het met jullie delen.

Ingrediënten voor de bodem:

  • 120 gram boter
  • 180 gram zelfrijzend bakmeel
  • 60 gram suiker
  • mespuntje zout

Ingrediënten voor de caramel:

  • 60 gram witte basterdsuiker
  • 60 gram boter
  • 1 eetlepel stroop
  • 1/2 blikje (= 200 gram) zoete melk, bijvoorbeeld een blikje ‘Fries Meisje’ van 397 gram. Dit is gecondenseerde volle melk met suiker. Dit product staat niet in de koeling, maar gewoon in de schappen. Grote kans dat het in de buurt staat van koffiemelk of kokosmelk (bij Conimex producten).

Ingrediënten voor de chocolade topping:

  • 120 gram chocoladereep, bijvoorbeeld Kookchocolade van de meisjes van Verkade
    Ik vind persoonlijk (extra) pure chocolade een aanrader.

Bereiding bodem:

  1. Meng de boter en de suiker tot er een romig geheel ontstaat. 
  2. Voeg het bakmeel en het zout toe en meng dit goed.
  3. Kneed er snel een stevig deeg van en bekleed hiermee een ingevette bakplaat (ongeveer 20 x 20 cm) of een springvorm van ongeveer 26 cm.
  4. Bak de bodem op 180°C ongeveer 30 minuten. De koek hoort dan lichtbruin te zijn.
  5. Laat deze bodem afkoelen en begin dan aan de caramel.

Bereiding caramel:

  1. Doe de basterdsuiker, boter, stroop en zoete melk in een pan.
  2. Breng dit aan de kook en roer gedurende 5 minuten goed door.
  3. Giet deze massa over de (afgekoelde!) koek.
  4. Wacht tot de caramel gestold en afgekoeld is.

Bereiding chocolade topping:

  1. Smelt de chocolade au bain Marie. Hang bijvoorbeeld een klein pannetje met de chocolade in een grote pan met water. Verwarm de pan met water langzaam, zodat de chocolade gaat smelten.
  2. Smeer de chocolade over de caramellaag heen, die gestold en afgekoeld is.
  3. Laat de chocolade afkoelen.

Verwijder voorzichtig de rand van de springvorm.

Je kunt nu puntjes snijden. Wanneer je een vierkant heb gemaakt, kun je het ook in blokjes snijden.

Doorsnede:

Eet smakelijk!!

De recepten die ik online plaats, zijn en blijven mijn eigendom. Het is dan ook niet toegestaan om deze elders te publiceren, zonder overleg!

 

22 Responses to Recept: Caramel Shortbread (gebak)

  1. Amber zegt:

    Ziet er heerlijk uit!

  2. Pauline zegt:

    Ik had er nog nooit van gehoord maar dat ziet er echt heel goed uit!

  3. Lisanne zegt:

    Ohwww dat ziet er goed uit. Dit ga ik morgen misschien op mn vrije dag maken😀

  4. wanncha zegt:

    Mhm, ziet er lekker uit.
    Toch zelf een maken.

  5. loeder zegt:

    Ik kende het niet (shame on me) maar het ziet er super lekker uit!

  6. SJ zegt:

    Ik ga ‘m zo uitproberen!

    • Annigje zegt:

      Leuk! Succes😀 Ik hoop dat je het lekker vindt! Laat je even weten of het gelukt is?

      Ik heb er gisteren toevallig weer 2 gebakken!

      • SJ zegt:

        Ik kon geen zoete melk vinden, bij de Dekamarkt hebben ze dat iig niet in hun assortiment (ook niet toen ik het ging vragen)
        Waar komt de jouwe vandaan?

  7. Annigje zegt:

    Ik haal het bij een grote C1000. Het staat vaak in de buurt van de Conimex producten of bij koffiemelk. Ik hoop dat je het ergens kunt vinden!

  8. Celina zegt:

    Klinkt en ziet er heerlijk uit, zelf ook een keer proberen.
    Wat voor stroop word er bedoeld en waar kan ik die vinden ?

  9. SJ zegt:

    Oke hij staat nu in de koelkast, vanavond zal ik je vertellen of ‘ie te eten was;)
    Thanks voor je recept in ieder geval!

  10. pleun zegt:

    ja, wat kun je in plaats van de gezoete melk
    gebruiken als het niet verkocht wordt??????

    • Annigje zegt:

      Ik weet niet hoe je het kunt vervangen. Het is heel zoet en dik, dus het is niet gemakkelijk na te maken met gewone melk. Dan wordt het te dun en loopt de caramel er zo uit. Ik zou toch proberen om een supermarkt te vinden die het wel verkoopt, want dit kost waarschijnlijk minder moeite dan zelf proberen zoete melk te maken.😉

      Als de winkel het verkoopt, staat het waarschijnlijk bij de Conimexproducten (bij de kokosmelk) of bij de koffiemelk. Succes!

  11. wvanwaasw zegt:

    Net gemaakt en het ziet er goed uit ik plaats vanavond nog wel even een foto als de bakvorm er vanaf is.

  12. rozelieffie zegt:

    Hoi Annigje,

    Dit recept ziet er over-heerlijk uit!
    Maar ik heb even een vraagje.
    In de ‘standaard’ recepten van shortbread gebruikt men patentbloem, jij gebruikt zelfrijzend?

    Ik hoor graag je antwoord.

  13. Avalokiteshvara zegt:

    Ontzettend heerlijk! Heb hem al 2 keer gemaakt en hij word echt perfect !
    Heel erg lekker in combinatie met chai thee

  14. d zegt:

    Ziet er erg lekker uit! Ik heb echter alleen 1 vraagje. Hoelang blijft het ongeveer goed, en moet je het in de koelkast of op kamertempratuur bewaren?

  15. V zegt:

    Die zoete melk heet gecondenseerde melk, misschien dat ze het dan wel weten in de supermarkt

  16. V zegt:

    Als je dit blikje in zijn geheel in een pan water zet en hem 4 uur laat koken heb je de lekkerste caramel

Geef een reactie

