Bescherm jezelf tegen de zon #2 Je ogen

Dat je je huid moet beschermen tegen de zon, dat weet iedereen. Maar beschermt ook iedereen zijn of haar ogen? Je ogen dienen goed beschermd te worden tegen de zon. Draag daarom een zonnebril met UV-filter.

2% van de zonnestralen bestaat uit UV-licht. Dit licht zorgt er voor dat je huid bruin kleurt, maar het kan ook je hoornvlies en ooglens beschadigen. Bij een slechte bescherming kun je last krijgen van tijdelijke kwalen, zoals sneeuwblindheid of pijnlijke en rode ogen. Een zonnebril beschermt je ogen tegen schdelijke UV-straling en helpt zo om oogbeschadiging cataract (grijze staar) te voorkomen die mogelijk veroorzaakt wordt door UV-licht.

Kies een goede zonnebril met een CE-keurmerk

Een CE-keurmerk kun je vinden in de brillenpoot van de bril. Zonnebrillen met dit keurmerk houden UV-licht tegen. Andere zonnebrillen houden wel licht tegen, maar geen UV-straling. Wanneer je zo’n bril draagt, worden je pupillen groter, omdat ze minder licht tegen hoeven te houden. De UV-straling kan hierdoor nog meer schade aanrichten, omdat je oog zichzelf niet beschermd met een kleinere pupil. De hoogst haalbare UV-bescherming die er is, is het CE 3 keurmerk.

Kies een filter

Wanneer je een zonnebril koopt, kun je kiezen uit verschillende filters. Er bestaan grote verschillen in straling. Dit hangt namelijk af van de tijd en de omgeving. In de zomer zul je de zonnebril harder nodig hebben dan in de lente, op een zomermiddag harder dan in de ochtend en in de sneeuw heb je meer last van de zon dan op het strand. Laat jezelf goed voorlichten over de filters, zodat je er een kunt kiezen die past bij jouw wensen.

Blauwzeem

Veel mensen hebben op een zonnige dag last van een zogenaamde blauwzeem in hun beeld. Dit komt doordat wit licht bestaat uit verschillende kleuren. Iedere kleur heeft zijn eigen golflengte en eigen breking. Het blauwe licht breekt sterker en veroorzaakt zo die vertekening.
Met contrastverhogende glazen wordt dit blauw uitgefilterd en worden de overige kleuren gecorrigeerd. Dit soort brilglazen biedt vaak verlichting bij het autorijden.

 
 
Lees ook:
 
Ik hoop dat ik jullie hiermee wat heb kunnen leren. Het is heerlijk om van de zon te genieten, maar denk ook aan later. Wanneer je nu schade kunt voorkomen, heb je daar later alleen maar profijt van.

6 Responses to Bescherm jezelf tegen de zon #2 Je ogen

  1. Angel zegt:

    Vet handig! Dank je wel🙂

  2. Cindy zegt:

    Ik heb wel een zonnebril, maar draag hem echt nooit….
    Een vreselijke no go, ik weet het. Maar ik kan er gewoon niet tegen, die dingen achter je oren, het gevoel op je neus. Het gaat zweten en irriteren.
    Dus ik zit gewoon lekker in de zon te lezen, auto rijden in de zon, enz. allemaal zonder zonnebril, slecht he….

  3. Lydia zegt:

    Oei, ik wilde net gaan vertellen dat ik mijn zonnebril te weinig draag . . . blijkt dat ik misschien niet eens de goede heb.:/ Super goed dat je dit schrijft Annigje, ik hoop dat net als ik lezers gaan nadenken over hoe ze zich beschermen tegen de zon.

  4. Pingback: Bescherm jezelf tegen de zon #3 Je lippen « Annigje's Blog

  5. Zonnebril zegt:

    Goed artikel over bescherming van je ogen tegen de zon!

  6. Pingback: Bescherm jezelf tegen de zon #4 Je haar « Annigje's Blog

Geef een reactie

