Recept: Focaccia

 

Focaccia is een Italiaans plat brood. Het komt oorspronkelijk uit Ligurië, de streek rond Genua, en de naam komt waarschijnlijk van het Latijnse focus (haard), zoals het werd genoemd door de Etrusken die het brood op hete stenen bakten.

Bron: Wikipedia

Met dit warme weer vind ik het altijd lekker om de keuken ook wat aan te passen. Graag eet ik wat Italiaans, Grieks of iets met een ander buitenlands tintje. Ik kwam dankzij Evi in aanraking met dit heerlijke Italiaanse brood. Ze had een recept online geplaatst en hiermee ben ik aan de slag gegaan. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar het kost wel wat tijd. Ik maak het dan ook het liefste op een zondag. Dat is echt zo’n dag dat er wat langer in de keuken wordt gestaan.

Ingrediënten (4 personen): 

  • 500 gram bloem
  • 15 gram (fijn zee)zout
  • 9 gram gist
  • 15 gram suiker
  • 300 ml lauw water
  • olijfolie
  • 1/2 bakje verse rozemarijn
  • 3 teentjes knoflook
  • zeezout
  • eventueel een klein potje zongedroogde tomaten

Bereiding:

  1. Maak eerst de marinade. Doe wat olijfolie in een schaal. Pluk de blaadjes van flink wat takjes rozemarijn en doe deze in de olie. Pel 3 teentjes knoflook en doe ze in de knoflookpers (of snijd ze fijn met een groot keukenmes). Knijp deze uit boven de marinade. Meng het goed. Zorg dat er genoeg olie bij zit, zodat het goed kan trekken.
  2. Doe de bloem in een grote kom. Meng het zout door de bloem. Maak in het midden een kuiltje en voeg daarin je gist toe.
  3. Los vervolgens de suiker op in 300 ml lauw water. Giet het water voorzichtig op de gist en meng met je vork voorzichtig een beetje bloem erdoor. Blijf dit doen, tot het mengsel wat droger begint te worden.
  4. Kneed het deeg tot het helemaal glad en soepel is. Doe dit minimaal 10 minuten. Indien je merkt dat het deeg te kleverig is, zodat het aan je handen blijft plakken, doe er dan nog een beetje bloem bij.
  5. Doe het  deeg vervolgens in een grote mengkom en dek deze af met een theedoek. Laat het 50 minuten rijzen op een warme, tochtvrije plaats.
  6. Na 50 minuten haal je het deeg uit de kom. Sla alle lucht eruit en kneed het maximaal 1 minuut. Leg wat bakpapier op de bakplaat en rol hier het deeg op uit. Maak het ongeveer 1 – 1,5 cm hoog.
  7. Duw met je vingers gaatjes in het deeg, bijna tot aan de bodem. Hierdoor kan de marinade door het hele brood gaan.
  8. Verdeel de olie met rozemarijn en knoflook over het brood, zodat het helemaal bedekt is. Strooi er ook een beetje zeezout over.
  9. Leg er eventueel een paar zongedroogde tomaten op.
  10. Laat het geheel 25 minuten rijzen op een tochtvrije plaats, bijvoorbeeld in de oven terwijl deze nog uit staat.
  11. Indien je het brood in de oven had laten rijzen, haal het er nu dan uit. Verwarm de oven voor op 220°C (heteluchtoven 200°C) en bak het brood 15 – 20 minuten.

Serveertip

Wij eten dit brood graag in combinatie met een macaronisalade. Hiervan zal binnenkort een recept online verschijnen!

Eet smakelijk!!

Dit recept is gebaseerd op een recept van Evi. Ik heb het uitgewerkt op de manier zoals ik het maak. De recepten die ik online plaats, zijn en blijven mijn eigendom. Het is dan ook niet toegestaan om deze elders te publiceren, zonder overleg!

9 Responses to Recept: Focaccia

  1. Maccia zegt:

    Het ziet er heerlijk uit, maar wij kopen meestal een kant-en-klare. Misschien komt het in de zomer van een eigengemaakte🙂

  2. Ioon zegt:

    Stefan is dol op de uien focaccia van de Albert Heijn ToGo. Misschien dat ik die eens probeer na te maken aan de hand van jouw recept. Het ziet er namelijk heeeeerlijk uit.😀

  3. Amber zegt:

    Lekker!!!! Ik krijg spontaan weer honger.😛

  4. Pauline zegt:

    Dat ziet er lekker uit!! Ik heb nog nooit een Focaccia op, maar het lijkt me heerlijk!

  5. Deb zegt:

    Oefff dit ziet er heerlijk uit!

  6. Glamourista zegt:

    Dat ziet er vreselijk lekker uit! Ik wil een keukenprinses zijn😀

  7. Lydia zegt:

    Oh focaccia is heerlijk! Maar ik vind het toch altijd te veel werk om ‘even’ als bijgerecht te maken, zeker doordeweeks. Ik heb ook nog ergens een receptje liggen voor dit verrukkelijke brood. Hopelijk kom ik er gauw aan toe.🙂

  8. Eline zegt:

    oeehh ziet er lekker uit!

  9. Lisanne zegt:

    OMG jij maakt hem zelf! Het is dat ik een rotoven heb anders zou ik dit ook meteen willen doen. Als we de keuken laten verbouwen ga ik dit zeker proberen.

Geef een reactie

