Informatie over Parfum & Eau de Toilette

Achtergrond – Parfum in het verleden

Parfum is in Egypte ontstaan. In het begin brandden de Egyptenaren kruidentakjes en bloementakjes, als offer voor de goden. Dat waren geuroffers. De Egyptenaren dachten dat de goden rustig werden van de geuren, en dat ze dan de mensen geen kwaad zouden doen. Later gingen ze die geuren in allerlei oliën verwerken. Ze hadden een speciale olie om de doden mee in te smeren, voordat ze deze gingen inpakken met doeken. Daarna kwam er badolie en massageolie.
De Grieken hadden de badolie en massageolie overgenomen van de Egyptenaren, maar vonden de olie dik en plakkerig. Daarom bedachten de Grieken parfum op basis van water in plaats van op basis van olie. Omdat niemand het parfum kocht, stopten ze met het maken van parfum. In de 12e eeuw voor Christus gingen ze toch weer parfum maken. En omdat de mensen toen rijker waren dan voorheen, kochten meer mensen de parfum. De parfum zat toen nog in waterdichte doosjes. De Grieken bedachten de glazen flesjes voor het bewaren van parfum. Nu hebben we veel meer geuren (parfums) dan vroeger. Vroeger waren er slechts ongeveer 10 geuren, terwijl er nu duizenden geuren bestaan.

Parfum in het heden

Parfum, wat is dit nu eigenlijk? Parfum is een mengsel van diverse geurstoffen in een oplosmiddel.

  • Parfum (extract) bestaat voor 20 – 40% uit geurbestanddelen
  • Eau de parfum voor 10 – 20%
  • Eau de toilette voor 5 – 10%
  • Eau de cologne voor 2 – 3%

Eau de toilette is dus minder geconcentreerd dan parfum. Je hebt in verhouding minder parfum en meer oplosmiddel. Eau de toilette is dus goedkoper dan parfum.

Sommige bestanddelen vervliegen sneller dan andere bestanddelen. Hierdoor ruikt de parfum niet altijd hetzelfde. Net na het aanbrengen zijn bepaalde geuren dominant, maar wanneer deze vervliegen, zal je andere geuren ruiken.
Als je in de winkel een geurtje test en direct ruikt, zul je niet de geur ruiken, die je ruikt wanneer je een parfum al een paar uur draagt. Houd hier dus rekening mee bij het kiezen van een geurtje!

Een klassiek opgebouwd parfum bestaat uit drie soorten ‘noten:

  • topnoten/bovennoten: de geuren die in de eerste minuten na het opbrengen dominant zijn. Na ongeveer 10 minuten zijn ze niet of nauwelijks meer te ruiken. De topnoten van een geur zijn bedoeld om de aandacht te trekken en stralen de eerste en verrassende indruk van een geur uit.
  • hartnoten/middennoten: de geuren die opkomen nadat de topnoten grotendeels verdwenen zijn, ongeveer 10 minuten na het opbrengen. Het hart is misschien wel het belangrijkste deel van het parfum.
  • basisnoten/grondnoten: de geuren die als laatste overblijven, nadat de hartnoten grotendeels vervlogen zijn. Dit is meestal 1 à 2 uur na het opbrengen. Basisnoten kunnen vele uren geur af blijven geven.

Om verschillende parfums van elkaar te onderscheiden, zijn er diverse methodes om parfums te classificeren. De meest gebruikte methode, is de classificatie van de Franse vereniging van parfumeurs: Société Française des Parfumeurs.

Zij hanteren een indeling in zeven hoofdgroepen:

  • Hesperidée: citrusachtig
  • Florale: bloemachtig
  • Fougère: een fantasiegeur, die gebaseerd is op de geur van een vochtig bos, fris, met mossen, wat hout en varens. Belangrijke geuren zijn lavendel, hout, eikenmos, coumarine.
  • Chypre: een andere fantasiegeur. Kenmerkt zich door het gebruik van een accoord van houtige geuren, traditioneel vooral eikenmos en frisse, meestal citrus, geuren, traditioneel bergamot. Daarnaast bevat een chypre parfum vaak een kleine hoeveelheid patchouli.
  • Boisée: houtachtig
  • Ambrée/Amber: oosters of oriental
  • Cuir: leer

Elke groep is weer onderverdeeld in diverse subgroepen.

Bron: wikipedia

Ik heb een aantal favo parfums van me bekeken en de verschillende noten op een rijtje gezet. Er komen wel wat geuren overeen, maar ik vind niet dat er echt duidelijk uitkomt waar ik nu van houd. Het is wel duidelijk dat de categorie Floral Fruity bij mij favoriet is!

Klik op de tabel voor een vergroting.

Wat zijn jouw favo parfums/noten? Laat het hier weten!

9 Responses to Informatie over Parfum & Eau de Toilette

  1. Maccia zegt:

    Leuk artikel! Celebration, celine dion & j’adore horen ook bij mijn favorieten.

    Succes met je tentamen bewegingsapparaat. Ik zal aan je denken; heb die dag zelf tentamen over stoornissen in metabolisme e.d.😀

    • Annigje zegt:

      Dat is ook toevallig, dat we dezelfde favorieten hebben!
      Bedankt! Jij ook veel succes met je tentamen! Volgende maand heb ik weer een tentamen over stofwisseling, dan kan ik me ook weer met metabolisme bezig gaan houden😉

  2. Madelon zegt:

    Misschien is het leuk om te weten dat de geurtakjes enzo waar je je post mee begint nog steeds door Egyptenaren worden gebrand. Vooral voor als geurtjes in huis. Ik heb dat namelijk hier ook liggen, mijn man is half Egyptisch😉

  3. Lydia zegt:

    Leuk artikel, ik heb gisteren nog een lekker parfum gezocht voor mijn mams.🙂 Ik vind het altijd zo lastig om te wachten tot je de hartnoten ruikt, haha. Ik ben overigens een fan van eau de toilette. Niet omdat het goedkoper is, maar omdat het wat minder zwaar ruikt. Leuke geuranalyse trouwens.😀

  4. drusilla zegt:

    Leuk artikel! Ik vind dit soort info altijd erg leuk om te lezen😀

    Ik wilde je nog even laten weten dat ik je heb genomineerd voor een Sunshine Award. Spread the love! http://mykindamakeup.blogspot.com/2010/04/tag-sunshine-award.html

  5. schala zegt:

    ik hou er van om zulke info te lezen het erg intersant en leuk wat ook leuk mischien om er ook een te maken met minder moeilijke woorden voor jongeren kinderen🙂

  6. schala zegt:

    er intersant om te weten wat ik heb het nog nooit geweten

  7. schala zegt:

    er intersant

Geef een reactie

