Recept Bananenmousse (nagerecht)

Ik zag dit recept in de krant staan. Het klonk lekker, dat moesten we uitproberen!

Ingrediënten (4 personen):

  • 2 gelatineblaadjes
  • 1 perssinaasappel
  • 2 bananen, in plakjes
  • 2,5 dl slagroom
  • 2 eetlepels witte basterdsuiker
  • eventueel kokos of chocolade (gehakt, geschaafd, dunne chocoladeblaadjes, of chocochips) voor de garnering

Bereiding:

  1. Week de gelatineblaadjes in ruim water.
  2. Pers de sinaasappel uit en verwarm het sap in een steelpan.
  3. Knijp de gelatine uit en los ze op in het warme sinaasappelsap.
  4. Neem de pan van het fornuis en laat afkoelen.
  5. Pel de banaan en snijd deze in plakjes. Pureer de plakjes banaan met het afgekoelde sap (sap moet dezelfde temperatuur hebben als de bananen, want anders gaat de gelatine klonteren).
  6. Klop de slagroom met de basterdsuiker lobbig en spatel de bananenpuree en de slagroom door elkaar.
  7. Schep in glazen of kleine schaaltjes en laat het in de koelkast stevig en door en door koud worden.
  8. Garneer de mousse met kokos of chocolade (gehakt, geschaafd, dunne chocoladeblaadjes, of chocochips)

 Variatietip:

Duo van banaan 1

  1. Snijd 2 extra bananen in schuine plakken, bestrooi deze met suiker.
  2. Karamelliseer de suiker met behulp van een crème brûlée brandertje of onder de grill.
  3. Schik de plakken op een bord naast de mousse.

 Duo van banaan 2

  1. Snijd 2 extra bananen in schuine plakken.
  2. Bak de plakjes banaan kort om en om in de koekenpan.
  3. Druppel op het bord wat gesmolten chocolade over de bananenplakjes. Garneer de mousse niet met chocolade.

Ik heb geen variatietip uitgeprobeerd, maar het gewone standaard recept. De garnering hebben we achterwege gelaten, omdat we het simpelweg niet in huis hadden.

Wat vind ik nu van dit recept? De mousse is erg stevig, niet zo luchtig als een chocolademousse. Ik houd meer van luchtige puddigen, maar het was best lekker. De banaan is wel erg aanwezig. Dat kan je tegen gaan staan. Van mij had de pudding wat luchtiger en zoeter gemogen. Misschien is het een idee om de verse bananen (deels) te vervangen door een bananensiroop? Dan bedoel ik zo’n siroop die ze gebruiken om milkshakes te maken. Ik weet alleen niet waar ik deze zou kunnen kopen. Iemand een idee?

Wij gaan het in ieder geval nog een keer anders proberen. Dan willen we er meer een bavarois van maken, door ook eiwit te gebruiken. De banaan gaan we dan als stukjes fruit door de bavarois scheppen, in plaats van te pureren en met het sap te mengen. Ik ben benieuwd hoe het dan wordt!

Houd je wel van een stevige pudding en een sterke banaansmaak? Dan is dit misschien wel een lekker nagerecht voor jou!

Eet smakelijk!!

13 Responses to Recept Bananenmousse (nagerecht)

  1. Anne zegt:

    Oeh lekker hoor! Binnenkort komen vrienden eten. misschien is dit wel een erg leuk idee!!

  2. Eline zegt:

    ziet er lekker uit:p ik ga dat eens laten maken door m’n mama😀

  3. Maud zegt:

    Dat ziet er lekker uit😀 en ik heb nog 2 gelatine blaadjes en weet niet wat ik ermee moet, haha ;D

  4. NeonRocks zegt:

    Ziet er lekker uit zeg!😛

  5. Loyoya zegt:

    Waterrrrr tanden…heerlijk! Ga het heel snel maken!

  6. Maria Andrea zegt:

    ziet er heerlijk uit jammer ik heb geen oven

Geef een reactie

